PTB bouwt wendbare multi-pallettruck voor Vlaming Groep

Recent leverde PTB Transportmiddelen een speciaal ontworpen pallettruck aan de Vlaming Groep. Geheel volgens de wensen van de Vlaming Groep is deze pallettruck gebouwd om snel en efficiënt zware pallets te vervoeren. Met relatief weinig insteekhoogte en smalle vorken heeft PTB een respectabele 5000 kilo hefvermogen weten te realiseren. De machine moest bovendien in krappe ruimtes kunnen manoeuvreren dus heeft deze pallettruck een sta-zit chassis: de bestuurder staat of zit direct achter de vorken, wat de draaicirkel minimaliseert.

PTB bouwt wendbare multi-pallettruck voor Vlaming Groep

Eigen ontwerp

De machine is bij PTB Transportmiddelen in Groningen ontworpen en gebouwd op basis van de wensen van de klant. De pallettruck moet transportcontainers met daarop grote stalen rollen kunnen vervoeren en is daarom voorzien van lange, smalle vorken. De insteekhoogte mocht slechts 90 mm zijn: voor de engineering een mooie uitdaging. Met weinig hoogte en smalle, lange vorken van 2350 mm is vakkundig een hefvermogen van 5000 kilo gerealiseerd op een lastzwaartepunt van 1175 mm.

Korte draai

Daarnaast moest de machine een zeer korte draairadius hebben om in krappe ruimtes te kunnen manoeuvreren. De Vlaming Groep koos daarom voor een pallettruck met een combinatiechassis, hierbij staat of zit de bestuurder meteen achter de vorken, waar ook de motoren en overige techniek zijn verwerkt. Zo kan de bestuurder de machine staand of zittend besturen, wat het beste bij de situatie past.

Ergonomie

Het chassis is ergonomisch gezien optimaal uitgevoerd. Omdat de machine is uitgevoerd met een uitklapbare zitting met twee standen kan de chauffeur zijwaarts op de machine staan of zitten. Aangezien pallettrucks vaak wisselen van rijrichting heeft zijwaartse besturing een groot voordeel: de chauffeur hoeft zich niet om te draaien wanneer er achteruit gereden wordt.

Technische specificaties

Model: EPC50
Hefvermogen: 5000 kg
Vorklengte: 2350 mm