Wat is een Li-ion batterij?

Li-ion is een afkorting van het woord Lithium-ion.

Lithium-ion batterijen zijn droge onderhoudsvrije batterijen. Een groot voordeel ten opzichte van de traditionele natte (lood-zwavelzuur) batterij is dat de Li-ion batterij op ieder gewenst moment kan worden opgeladen, ongeacht het energieniveau en zonder dat het de levensduur van de batterij beïnvloedt.

Elektrische lithium heftruck PTB transportmiddelen

Een traditionele, natte batterij kan pas worden opgeladen wanneer het energieniveau laag is en dan moet de hele laadcyclus van 10-12 uur aan één stuk worden doorlopen. Het opladen van de lithium-ion batterij gaat veel sneller: de eerste 80% van de batterij capaciteit wordt binnen 30 minuten weer bereikt, en in zo’n 4 uur is de batterij helemaal vol. De lithium batterij kan in de koffie- of middagpauze probleemloos worden bijgeladen. Bij een natte batterij is zo’n korte laadperiode volstrekt zinloos. Het opladen van een half ontladen lood-zuur batterij geldt hierbij als een volledige cyclus, hierdoor verminderd de uiteindelijke levensduur.

Langere levensduur

Wanneer we kijken naar de stand-tijd van batterijen, heeft de traditionele, lood-zuur batterij een levensduur van 1.500 laadcycli. De Lithium-ion variant heeft een levensduur die twee tot drie maal zo groot is dan de traditionele batterij. Bovendien geldt bij een Lithium-ion batterij een tussenlading slechts als een deel cyclus. Onderhoud aan de batterij, zoals het bijvullen is niet meer nodig, een lithium batterij is namelijk volledig onderhoudsvrij.

Meer weten over Lithium-ion batterijen?

Bij PTB Transportmiddelen kunnen we alle interne transportmiddelen leveren met een Li-Ion batterij. Wilt u meer weten over de voor- en nadelen van een Lithium-ion batterij, lood-zwavel batterij of gel batterij? Neem contact met ons op en we informeren u graag!