Kennisbank

Hier vindt u meer informatie over wat wij doen, wie wij zijn en hoe wij onze projecten realiseren. Wilt u meer weten over verschillende soorten heftrucks, hoe een stapelaar werkt of wat PTB betekent? Hieronder vindt u antwoorden. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op. Onze contactgegevens vindt u hier.

Begrippenlijst

Een palletwagen is een transportmiddelen voor het horizontaal verplaatsen van goederen op pallets. De machine is uitgerust met twee vorken, waarmee pallets opgetild worden. Naast pallets kunnen ook andere producten zoals matrijzen en frames worden verplaatst met een pallettruck. Voor het stapelen van goederen is een palletwagen niet geschikt, hiervoor wordt een stapelaar of heftruck gebruikt.

Heftrucks zijn voorzien van een contragewicht. Dit gewicht vind je aan de achterkant van de truck. Bij elektrische heftrucks fungeert de batterij ook vaak als een deel van het contragewicht. Contragewicht dient als tegenwicht van het gewicht dat aan de voorkant wordt opgetild. Heftrucks met contragewicht zijn bij PTB Transportmiddelen het meest populair en heel geschikt voor materiaalverplaatsing in opslag-, magazijn- en distributiesystemen. Een contragewicht wordt meestal gemaakt van materialen met een grote dichtheid zoals beton, gietijzer of lood.

Een stapelaar is in essentie een palletwagen met een mast, waarmee goederen gestapeld kunnen worden. Stapelaars zijn in verschillende soorten en maten, uitgerust met vorken of een doorn. De toepassingen variëren, van het laden van vrachtwagens tot het plaatsen van producten in magazijnstellingen.

Bedrijven gebruiken orderpicktrucks of orderverzameltrucks in een magazijn voor het veilig en efficiënt verzamelen van goederen. Vaak gaat het hierbij niet om complete pallets maar om losse colli zoals dozen, emmers, trays of kratten. Er is een onderscheid tussen horizontale en verticale orderpicktrucks. De horizontale is geschikt voor het verzamelen van goederen op vloerniveau. De verticale wordt gebruikt voor het verzamelen van goederen op diverse hoogten.

Een trekker als transportmiddel, ofwel een elektrotrekker of tow-tractor, is een elektrisch voertuig voor het verplaatsen van goederen op wielen. Deze machines worden voornamelijk ingezet bij industriebedrijven, distributiecentra, vliegvelden, ziekenhuizen en kwekerijen.

Met een sideshift op een heftruck kan de vork hydraulisch naar links of rechts geschoven worden. De vorken worden parallel verschoven en op de juiste plek gezet. Dit maakt het mogelijk om de lasten exact op te nemen of te positioneren. Ook kunnen heftruckbestuurders zo gemakkelijk aanrijfouten corrigeren zonder opnieuw te moeten aanrijden. Dit kan zorgen voor tijdsbesparing.

Met een vorkenversteller kun je vorken hydraulisch dichter bij elkaar of verder uit elkaar bewegen. Dit biedt efficiëntie bij het verwerken van verschillende palletformaten. Met het voorzetapparaat hoef je de vorken als operator niet meer handmatig te verstellen. Een vorkenversteller kan schade aan pallets en producten beperken.

Een kantelaar of rotator is een voorzetapparaat waarmee je een last kunt oppakken en op de kop kunt zetten. De kantelaar wordt aan de heftruck bevestigd en is als voorzetapparaat los verkrijgbaar. Met een kantelaar kun je bijvoorbeeld gemakkelijk containers, rollen, vaten, kisten of boxen leeg kiepen of leeg laten lopen.

Een heftruckklem is een voorzetapparaat, heftruckaccessoire of aanbouwapparaat. Heftruckklkemmen zijn er in verschillende uitvoeringen zoals balenklemmen, papierollenklemmen en balenklemmen. Met een heftruckklem kan de heftruck gemakkelijker dozen, balen of papierrollen oppakken en verplaatsen.

Een verreiker is een voertuig bedoeld voor het tillen en verplaatsen van zware lasten. Het verschil met de heftruck zit ‘m in het gebruik. Waar de meeste heftrucks vaak binnen in een magazijn gebruikt worden, is de verreiker ook geschikt voor gebruik op ruw terrein. De verreiker heeft een telescopische hefarm en bereikt plaatsen die voor heftrucks vaak niet toegankelijk zijn. Verreikers worden veel gebruikt in bijvoorbeeld de agrarische, industriële en bouwsector.

Een steekwagen is een klein transportmiddel en een ander woord voor een handkar. Meestal worden met een steekwagen dozen eenvoudig verreden in magazijnen over een niet al te grote afstand. De steekwagen heeft een plateau, twee wielen en twee handvatten. PTB verkoopt steekwagens van het merk Fetra. Ook zijn er vervangende onderdelen voor steekwagens verkrijgbaar.

Een OPS is een veiligheidsfunctie die de bestuurder van de heftruck beschermt. Bij een OPS kunnen de basisfuncties van de heftruck pas bediend worden nadat de operator plaats heeft genomen op de bestuurdersstoel en zijn veiligheidsgordel heeft omgedaan.

Stage V is een Europese normering die bepaalt hoeveel emissie de dieselmotor in een heftruck uitstoot. Een Stage V-motor is schoner dan die van de eerste generatie (Stage I) en is sinds 2019 de norm voor alle Non-Road Mobile Machinery (NRMM). Elektrische motoren hebben geen uitstoot en zijn milieuvriendelijker dan Stage V-motoren.

Het lastzwaartepunt is de afstand tussen de hiel van de vork en het zwaartepunt van de lading. Bij technische producten zoals een palletwagen zijn behalve het lastzwaartepunt vaak ook het maximale hefvermogen en de hefhoogte belangrijk. Deze waarden worden door de fabrikant van een stapelaar berekend en verwerkt in een lastendiagram.

Een reachmast zorgt voor een grotere stabiliteit van de last en is vaak in- en uitschuifbaar. Reachtrucks met een ingeschoven mast zijn korter en kunnen in smallere gangen gebruikt worden dan een heftruck. Dit kan in magazijnen zorgen voor ruimtebesparing.

Het woord Li-ion is een samentrekking van de woorden lithium en ion.

Lithium-ion batterijen zijn onderhoudsvrije, droge batterijen. Een groot voordeel ten opzichte van de traditionele natte (lood-zwavelzuur) batterijen is dat de Li-ion batterij op ieder gewenst moment kan worden opgeladen, ongeacht het energieniveau en zonder dat het de levensduur van de batterij beïnvloedt. Hierdoor gaat een lithiumbatterij twee tot drie keer zo lang mee.

Bij vierwielaandrijving wordt een voertuig aangedreven door vier wielen. Door een centrale motor, of door één motor per wiel. Het vermogen van de motor wordt op alle vier de wielen overgebracht. Een voertuig met vierwielaandrijving heeft onder alle rij- en weersomstandigheden betere wegeigenschappen dan een voertuig met een tweewielaandrijving. Wel heeft een voertuig met vierwielaandrijving meer gewicht en is deze minder zuinig. Vierwielaandrijving wordt vooral toegepast bij ruwterrein heftrucks.

Met een Fleet Management Systeem kunnen commerciële voertuigen zoals  trucks en bestelwagens georganiseerd en beheerd worden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van voertuigtracking. Met het systeem kan een beheerder onder andere de locatie, het rijgedrag en de onderhoudsstatus van voertuigen controleren. Transportbedrijven en logistiek dienstverleners kunnen zo kosten besparen, hun planning verbeteren en de uitstoot van schadelijke stoffen verminderen.

Een draagarmstelling is een industriële magazijnstelling die speciaal is ontworpen voor de opslag van langgoed, zowel individueel als in bundels. Een draagarmstelling bestaat uit gestructureerde verticale staanders waaraan draagarmen zijn bevestigd. Deze stellingen kunnen zowel enkelzijdig als dubbelzijdig worden geconfigureerd. Als de lengte van de draagarmen onderaan in de stelling groter is dan die bovenaan, wordt de stelling ook wel een kerstboomstelling genoemd.

LFP staat voor lithium-ijzer-fosfaat. Met de LFP-techniek worden lithium-ionbatterijen gemaakt. Deze batterijen zijn snel en tussentijds oplaadbaar en hebben een langere levensduur dan een loodzuuraccu’s. Ook hebben deze batterijen voordelen. Ze vereisen bijvoorbeeld weinig tot geen onderhoud, zijn veilig in gebruik en licht in gewicht.

Palletstellingen bestaan uit meerdere componenten. Met de frames en liggers kun je een stelling eenvoudig aanpassen aan je wensen. Je kunt er pallets hoog in opbergen, waardoor je je magazijn functioneel kunt inrichten en ruimte kunt besparen. Palletstellingen zijn interessant als je grote hoeveelheden goederen op pallets hebt opgeslagen.

Het Battery Management System (BMS) is de elektronica die de staat van de accucellen bewaakt. Het systeem monitort de prestaties van de cellen en houdt de temperatuur van de cellen in de gaten. Eén van de taken van het systeem is ervoor zorgen dat cellen niet overladen worden of te veel worden verbruikt. Met een goed BMS heeft een batterij een langere levensduur en meer capaciteitsbehoud.

Een grootvakstelling is met name geschikt voor het handmatig opslaan van zowel grote en zware goederen zoals dozen en volumineuze producten als kleine goederen. Grootvakstellingen zijn bij PTB verkrijgbaar in vele soorten en maten. De stellingen zijn gemakkelijk te monteren en eenvoudig uit te breiden.

AC staat voor Alternating Current en betekent wisselstroom. Vrijwel alle moderne, elektrische heftrucks hebben rijmotoren met wisselstroom. Motoren met AC-techniek zijn een stuk krachtiger dan DC-rijmotoren. Ook zijn AC-motoren zuiniger in gebruik. Een ander voordeel is dat elektrische heftrucks met een AC-motor minder slijtende onderdelen bevat. Dit maakt ze eenvoudiger in onderhoud en daarmee efficiënter en goedkoper.

Een differentieelslot zorgt ervoor dat een niet draaiend wiel weer gaat draaien. Hiermee kan een heftruck weer gaan rijden als het bijvoorbeeld vast komt te zitten in de modder of op ijs. Het differentieelslot zendt en verdeelt het motorvermogen in twee stromen tussen de wielen op dezelfde as. Zo kunnen de wielen met verschillende snelheden draaien en wordt het voertuig stabieler.

Een legbordstelling is geschikt voor het opslaan van kleine goederen. De robuuste, gegalvaniseerde legbordstellingen van PTB zijn verkrijgbaar in verschillende afmetingen. Legbordstellingen hebben een groot draagvermogen, wat ze geschikt maakt voor grote en zware producten. Ook zijn ze verkrijgbaar in verschillende afmetingen en eenvoudig te monteren. Bedrijven die veel opslagruimte nodig hebben kiezen vaak voor legbordstellingen.

Telematica is een technologie op het gebied van het overbrengen van informatie tussen meerdere locaties zonder dat mensen daarbij hoeven te verplaatsen. Hierbij gaat het met name om communicatie met objecten op afstand zoals machines, bedrijfsvoertuigen, en materieel zoals containers en trailers.

Ook heftrucks worden tegenwoordig meestal uitgerust met telematica zodat ze ‘connected’ en smart worden. Denk hierbij aan GPS-tracking, het monitoren van de werktijden van het team en de batterijstatus, en het op afstand besturen van de heftruck.

Vraag PTB naar de mogelijkheden om ook uw transportmiddelen ‘connected’ te maken.

Met een bandenstelling ruim je gemakkelijk banden en velgen op. Zo hou je je werkplaats overzichtelijk en netjes. PTB levert degelijke en stabiele bandenrekken voor allerlei soorten banden. Onze bandenrekken zijn betaalbaar en eenvoudig aan te passen aan je persoonlijke voorkeuren.

Onder intralogistiek vallen alle bedrijfsprocessen die betrekking hebben op de verplaatsing van materialen, goederen en logistiek. Je kunt dan denken aan de logistieke goederen- en materiaalstroom die zich op een bedrijventerrein afspeelt. Intralogistiek omvat onder andere ook de gehele magazijntechniek en de transportmiddelen die hierin een rol spelen zoals heftrucks, pallettrucks, palletwagens, en stapelaars.

BMWT staat voor bouwmachines, magazijninrichtingen, wegenbouwmachines en transportmaterieel (BMWT). Het is de brancheorganisatie voor importeurs en leveranciers van BMWT. Volgens de Arbo-wet is het verplicht voor werkgevers om hun werkmaterieel zoals heftrucks periodiek te laten keuren. Dit kun je laten doen door een BMWT-Keur gecertificeerd bedrijf.

Zijladers zijn heftrucks waarmee lasten kunnen worden opgepakt en in de lengterichting vervoerd. Dit maakt zijladers uitermate geschikt om snel en efficiënt lange en zware materialen te verplaatsen in onder andere de houtsector en de staalnijverheid. Een zijlader heeft een perfecte mobiliteit en diverse platformhoogtes en -breedtes. De conventionele en multi-directionele zijladers die PTB Transportmiddelen verkoopt zijn verkrijgbaar met diesel-, LPG- of elektromotoren.

De hefmast of neigmast is een belangrijk onderdeel van de heftruck. Er zijn diverse masttypes verkrijgbaar. Neigmasten worden bijvoorbeeld geleverd in duplex- (tweedelig) of triplexuitvoering (driedelig) uitvoering. De mast bestaat uit één of meerdere mastdelen en een vorkenbord. De bewegingen van de mast worden gemaakt met behulp van een hydrauliek systeem. Er zijn verschillende typen masten met verschillende hefhoogtes, variërend van twee tot wel acht meter hoog.

Faq

BMWT keuring voor heftrucks, ander intern transportmiddel of uw magazijn nodig? Wij zijn een BMWT-gecertificeerd keuringsbedrijf. PTB Transportmiddelen voorziet uw interne transportmiddelen en magazijnstellingen na een goedgekeurde inspectie van een BMWT-keurmerk. Neem contact met ons op als u een BMWT-keuring wil inplannen.

Het laten keuren van een heftruck kunt u toevertrouwen aan PTB transportmiddelen.

BMWT keuring bij PTB Transportmiddelen

U wilt natuurlijk niks liever dan een veilige werkomgeving voor uw personeel. Laat uw transportmiddel of magazijnstelling daarom jaarlijks keuren door onze BMWT-gecertificeerde keurmeesters. Het is vastgelegd in de Arbowet dat uw machines voorzien moeten zijn van een keurmerk.

Hoe werkt een BMWT keuring?

Kiest u voor een BMWT-keuring bij PTB? Dan hanteren wij de volgende werkwijze:

• Stap 1: Een BMWT-gecertificeerde keurmeester van PTB transportmiddelen komt bij u op locatie uw materieel keuren
  • Stap 2: Daarna ontvangt u van ons een keuringsrapport
  • Stap 3: Eventuele defecten en/of storingen kunnen opvolgend verholpen worden
  • Stap 4: Als uw machine aan de goedkeuringseisen voldoet wordt deze voorzien van een officiële BMWT-keuringssticker met de geldigheid van een jaar

Gecertificeerd BMWT keuringsbedrijf

Bij PTB Transportmiddelen kunt u terecht voor BMWT-keuringen van:

• Interen transportmiddelen zoals heftrucks, stapelaars en pallettrucks
  • Magazijnstellingen zoals draagarminstellingen en palletinstellingen
  • Tractiebatterijen en laadstations

BMWT keuring inplannen

Benieuwd of wij uw interne transportmiddelen of magazijnstelling kunnen keuren? Neem dan gerust even contact met ons op of stuur ons een e-mail.

PTB staat voor Pot & ter Borgh, de achternamen van de twee oprichters van PTB.

Neem dan contact met ons op. Onze contact gegevens vind je hier.

Dit is sterk afhankelijk van de gewenste specificaties, zoals brandstof, hefvermogen en hefhoogte. Ook kan je kiezen tussen een gebruikte of nieuwe heftruck. Een nette gebruikte heftruck is verkrijgbaar vanaf een paar duizend euro. Een nieuwe heftruck begint bij circa €15.000.